Waarom het blijkbaar zo moeilijk is om goede pickles te vinden die ook echt zuur is, en niet zoet. Is zuur een smaak die verdwijnt? (Vroeger, zo herinner je je, was er ook zure mayonaise. De zoete kwam uit het noorden.) (Je houdt van vinaigrette die zo zuur is dat je ogen beginnen te tranen, en zo.) (Wat dan weer nieuwe vragen oproept…)
Hoe het komt dat die ene plant zich precies leek terug te trekken uit het leven, om daarna heel stilletjes weer terug te komen. De nieuwe blaadjes aarzelen hun weg naar het licht. (Het is op zich al een ingewikkelde gedachte dat planten bereid zijn te groeien in jouw nabijheid. Het is merkwaardig dat een plant die je al jaren had, ineens harder begon te groeien begin van dit jaar, waarna andere planten zijn gevolgd. Of dat iets met jouw lichaam te maken heeft? Of gewoon met de kosmos?)
Waarom ritsen aan regenjassen niet gewoon eeuwig onverslijtbaar zijn. Oké, je hebt die jas al veel jaren. Elke zomer was en impregneer je hem netjes, met de geijkte producten. Waardoor ook de rits terug een beetje smoothly loopt. En toch. Toch lijkt het erop dat die rits enigszins, mogelijk, toe zou kunnen zijn aan vervanging. (Hoe moet je dat trouwens doen, als je rits ineens echt stuk gaat, en je wilt die laten vervangen, en net die week regent het elke dag? Wil dat zeggen dat de kosmos ervan uitgaat dat je dus steeds een reserve regenjas hebt?)
Waarom verlangen ingewikkeld is. Je zit te kijken naar een zoals gewoonlijk interessante documentaire van Louis Theroux. Dit keer over polyamorie. Louis vraagt aan een van de mensen in de aflevering of de relatievorm waar hij voor gekozen heeft ervoor zorgt dat aan al zijn behoeften is voldaan, of zoiets. En de man zegt ja. Of die man dat nu meent of niet, (herformulering) hoe het komt dat net die vraag je zo in de war brengt. (Want dan zou verlangen een klein beetje niet tragisch zijn, of iets in die aard. De vraag blokkeert blijkbaar bepaalde delen van je hersenen.) (Wat natuurlijk ook een goed excuus is.)
Hoe het komt dat al die kindjes die op de trap naar beneden liepen naar jou begonnen te wuiven. (Een variant van het plantenraadsel.) (Waarna er iemand kwaad wordt.)
Hoe het komt dat mensen je altijd te oud schatten. Of dat echt komt door die kale kop en dat grijze haar, wat meestal het modelantwoord is. (Zo bleek ook die ochtend in de winkel.) (Iemand zei ooit dat je oud geboren bent. Wil dat dan zeggen dat de tijdlijnen elkaar ergens in je leven kruisen, en zo ja waar?)
Of het mogelijk is om aardappelen van verschillende soorten toch samen goed te koken. De ene week is er die variant in de biowinkel, de andere week een andere. Allemaal lekker trouwens. Maar misschien is die ene soort iets sneller gaar dan die andere. Eens ze samen in het kookwater liggen is het moeilijk. Je kunt moeilijk twee compartimentjes maken. Moet je naar boven of naar beneden afronden? (Gelukkig denk je soms ook na over echt belangrijke onderwerpen, zoals het geslacht van de engelen.)
Waarom het zo moeilijk is om in de woordkeuze van de septemberverklaring, ook al wordt die gegeven in oktober, al is het maar af en toe het vermoeden van een glimp van enige poëzie op te wekken. Waardoor je zou kunnen denken: die maatregel slaat wel nergens op, maar het is toch met enige intellectuele of esthetische glans gezegd. (Soms is de vraag stellen ze ook beantwoorden.) (Soms stel je vast dat diezelfde persoon ook nog minister van cultuur is.) (Misschien hebben sommige mensen meer nood aan een canon dan andere.)
Hoe het komt dat je soms geen enkele manier van liggen kunt vinden waarbij je rug geen pijn doet of niet een of ander deel van je lichaam in de weg ligt van zichzelf. Misschien heeft de kosmos een plan met jou. (Zou het volgende leven wel lekker liggen? Zou je daar ’s morgens niet gedeukt wakker worden?)
Of het echt zo zou zijn, zoals de reclame zegt, dat je met één keer een beetje sproeien en onmiddellijk daarna ook één keer spoelen alle kalkaanslag in de douche geheel spontaan en definitief kunt doen verdwijnen. (Dat kan natuurlijk niet, denk je. Zoek je een excuus om niet dringend te beginnen aan het schoonmaken van de douche? En als het zo gemakkelijk zou zijn, zou het dan geen ondermijning zijn van het in het kader van de zelfopvoeding opgelegde zwoegen?)
Of je dat staaltje dat je kreeg in de winkel (olive body butter) ook echt moet uitproberen. En of de mevrouw in de winkel op basis van hoe je eruit ziet beslist welk staaltje ze je zal geven. Wat het zegt over je chakra’s (en de hare) dat zij net dat staaltje aan jou heeft gegeven. Hoe het komt dat de afdeling ‘mannen’ ongeveer twintig keer zo klein is als de ‘gewone’, zijnde die voor vrouwen. Of olive body butter genderneutraal is. (Of je jezelf dan eerst langs je vrouwelijke dan wel langs je mannelijke kant moet beboteren? Of je hierover deskundig advies moet vragen?)
Of er een door de goden aanbevolen wijze is om postzegels te plakken op een omslag met daarin een verjaardagscadeau. Je vroeg het je af in het postkantoor. Je had net aan de zoals steeds erg vriendelijke meneer uitgelegd dat het ene pakje (het was officieel nog net een brief of zo, zij het een dikke, maar nog net niet dik genoeg om in een andere categorie te vallen) naar Nederland moest en het andere naar België (terwijl je dat zei besefte je dat ‘naar België’ niet helemaal klopt). Hij stelde je voor een reeksje, een velletje, postzegels te nemen. Voor Europa staan die met vijf op een velletje, en dat waren er dan twee. Velletjes. Voor België, ook in Europa, maar toch dichterbij, staan ze met tien op een velletje, maar waren er maar vijf nodig. Postzegels. (Hij vertelde er nog veel meer over, maar dat is de samenvatting.) Waarna hij ze minutieus, vanaf de hoek te beginnen, erop begon te plakken. (Soms moet je dat zelf doen, maar hij deed het blijkbaar erg graag.) (Zul je de volgende keer, als je ze zelf erop mag plakken, ook in die hoek beginnen? Of zul je zomaar je wilde zelf volgen en ze iets verder van de rand plakken? Zal die actie je wilde zelf geheel bevrijden uit de kluisters van je gedisciplineerde zelf? Als zelf echt zelf is, kunnen er dan twee zelven bij jezelf zijn?) (Gelukkig ben je in het echt nog niet echt oud, zodat je nog heel erg lang kunt nadenken over existentiële kwesties. Tenzij je eerder dood bent dan wat werd verondersteld onder ‘nog heel lang’.) (Wat dan ook een existentiële kwestie is.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten