05 augustus 2012

Moeilijke onderwerpen

Moeilijke onderwerpen in de weekendkranten.

Een artikel over mensen die kinderloos of ‘kindervrij’ zijn. In dit geval omdat ze het zo willen. En toch is er veel herkenbaar. En is er veel dat tot verwarring aanzet. Zozeer dat je geneigd bent tot preventieve censuur. Het ‘zeg maar niets want je zal misschien wel weer verkeerd begrepen worden’.

Raar, dat je denkt dat je je moet verantwoorden over je twijfels over een situatie die anders is dan je had gewild en gedroomd.

Misschien is het raar. Dat je echt kunt houden van alle kinderen van al wie je lief is, dat je heel oprecht heel blij bent voor hen, dat je echt je best doet om geïnteresseerd te zijn in al hun verhalen, dat je echt geen jaloezie voelt. En dat je toch soms zou willen dat men af en toe vraagt hoe het is om geen kinderen te hebben, en gewoon luistert naar je antwoord. Alsof dat een gewone vraag zou zijn.

Misschien is het raar. Zelfs al zou je heel graag kinderen hebben gehad, dat het niet hebben van kinderen door sommigen als een ‘statement’ wordt gezien, bijna als een aanval. Alsof je zelfs door niets te doen of te zeggen blijkbaar enig signaal geeft waardoor mensen zich gaan verantwoorden.

Misschien is het raar. Dat iemand die even ecologisch is als jij, maar zelf wel drie of vier kinderen heeft, jou ervan probeert te overtuigen dat je harder moet pleiten voor demografische maatregelen. En dat jij er dan – ook al ben je erg gekwetst – toch tegenin gaat.

Misschien is het raar. Dat je heel erg vertederd kunt zijn door zoveel kinderen. Dat je, als je dat zou kunnen, alle kinderen van de hele wereld zou willen kunnen beschermen tegen elk onheil. En dat je als je dat laat blijken als reactie kunt krijgen dat het je eigen ‘schuld’ is dat je zelf geen kinderen hebt, en dat je dat zelf maar even moet ‘oplossen’.

Misschien is het raar. Dat je oprecht je best doet om je zo goed mogelijk in te leven in de realiteit van gezinnen met kinderen. Dat je vanuit dat beeld probeert mee te zoeken naar goede oplossingen, en nooit vanuit je eigen situatie van een mens alleen zonder kinderen. En dat je dan toch naar je kop geslingerd krijgt dat “jij daar niets van weet want jij hebt geen kinderen”.

Misschien is het raar. Dat je om de zoveel tijd wel weer eens te horen krijgt dat je een ‘egoïst’ ben omdat je geen kinderen hebt. En dat je elke keer, voor alle zekerheid, toch nog eens bij jezelf gaat checken of dat misschien toch niet, onbewust, zo zou zijn.

Misschien is het raar. Dat je van mensen die kinderen hebben hele lijstjes van redenen te horen krijgt waarom je ‘heel erg gelukkig’ zou moeten zijn zonder kinderen. Waarna zij zeggen dat ze nooit zonder hun kinderen zouden kunnen. En dat je dat dan niet helemaal goed begrijpt.

Misschien is het raar. Dat je denkt dat je vrede hebt met het feit dat je geen kinderen zult hebben. En dat je toch ineens midden in de nacht in paniek wakker kunt worden omdat je het moment voor je ziet waarop die vrede er ineens niet meer zal zijn. En dat je niet goed weet of je dat mag vertellen tegen iemand.

Misschien is het raar. Dat je nog altijd hopeloos in de war kunt zijn door een mooie reactie van een kind van een van jouw dierbaren. Dat daaruit zomaar blijkt dat jij in hun leven een plaats hebt. En dat je je dan met je geluk (en je verlegen zijn) geen blijf weet.

Misschien is het raar. Dat je eigenlijk zelf niet zo goed weet wat je over dit onderwerp moet zeggen. (Al gaan er honderd dingen tegelijk door je hoofd.)

9 opmerkingen:

Lucie Evers zei

Het is niet raar om te 'biologeren' over kinderen, te voelen, te denken, te wijzen en gewezen te worden. Kinderen zijn immers meer dan de functionaliteiten die wij hen toedichten. Er ligt geen waarde besloten in het niet of wel hebben van kinderen, wel in het omgaan met de kinderen die er zijn. Nog los van wie ze nu precies gebaard heeft. Naast die geweldige drang om te baren, ben ik ook moeder van vele andere kinderen, van alle leeftijden zelfs...

mievb zei

Mooie tekst, Jan. Hij illustreert voor mij vooral hoe zelden mensen echt luisteren. Pijnlijk.

Jan Mertens zei

Dankjewel voor de mooie woorden. Die tekst heeft blijkbaar gevoelige snaren geraakt, ik heb er al veel reacties op gekregen.

Anoniem zei

Deze tekst ontroert mij omdat je er iets wezenlijks van jezelf in hebt gestoken, voor mij is dat kunst.

Jan Mertens zei

Dankjewel Ria voor je mooie reactie.

http://uvi.skynetblogs.be/ zei

Laat mij mezelf positioneren:
ik heb twee kinderen en vier kleinkinderen.

Ik heb de overtuiging dat ik makkelijk(er) zou 'gelukkig' kunnen zijn zonder kinderen.

Ik vermoed dat iedereen daar een andere mening over heeft
omdat ook niet iedereen hetzelfde meemaakt.

Ik zoek niet naar 'verantwoordlijkheden' voor mislukkingen, niet bij hen, niet bij mij, niet bij de maatschappij.

Feit is wel
dat ik vanaf 2009 meer dan een jaar op m'n zolder onder de pannen woonde en sliep en kookte.

En dat 'de problemen' nog altijd op me afkomen. Ik ben 71.
In die mate dat ik een week terug nog naar zee vluchtte om daar een flat te huren...

Maar ik heb een te hevige relatie
met dit huis, mijn stenen bruid.
Ik kan hier ook wachten op de dood.

Ik vermoed wel dat het leven zonder kinderen meer 'kunstzinnige mogelijkheden' biedt.

Connie Palmen is daar zeer 'eerlijk' over: zij is als schrijfster niet gemaakt voor moeder.


PS.
Ik was 10 jaar kinderloos of kindervrij, zoals men het noemen wil. Ik miste 'niets' ...
Misschien is het voor een man anders dan voor een vrouw. Dàt kan ik niet inschatten.

En 'egoïsme'?
Waarom wil men een kind?

http://uvi.skynetblogs.be/ zei

Even verduidelijken:
onder de pannen omdat dochter na 13 jaar Senegal hier met haar gezin voor de deur stond, met 2 Euro op zak en 50.000 € schulden. Dàt was haar enig bezit.

Dus opa naar boven.
Sorry.

Uvi

http://uvi.skynetblogs.be/ zei

Sorry, Jan,
maar u bondt tenslotte zelf de kat de bel aan.


1. Sommige groot/ouders worden 'groot' dankzij hun klein/kinderen.

U moet eens temidden van zo'n schare grijze panters gaan zitten.
In een bejaardenhuis.
En stel de volgende vraag: 'Hoe gaat het met uw kinderen?'

Denkt u dat ze zullen antwoorden dat ze 'gezond en gelukkig' zijn?
Wat zullen ze u vertellen, denkt u...?

Ze zullen u wel verzwijgen hoe dikwijls ze (niet) op bezoek komen.


2. Sommige groot/ouders verdwijnen in de anonimiteit omwille van hun klein/kinderen.

Wie wil er groot/ouder zijn van Hans Van Temsche, Michéle Martin,
meneer Dutroux?
Wie wil er echtgenote of kind zijn van 'de meneer uit Loksbergen', enz.?

Om iets duidelijk te maken moet men soms extreme voorbeelden geven.
Moraal van het verhaal?
Ik vrees dat er geen algemeenheden kunnen geformuleerd worden.

Feit is wel dat honderd jaar terug kinderen 'de rijkdom' van hun ouders waren.
Logisch, ze waren hun ziekteverzekering, werkloosheidvergoeding en bejaardentehuis.

En toen ontstonden de 'sociale instanties' en zag je de rijkdom krimpen...

En nu zal ik braafjes zwijgen, Jan.

Jan Mertens zei

Bedankt voor je uitgebreide reactie Uvi. En braafjes zwijgen moet je zeker niet. Ik heb via allerlei kanalen veel reacties gekregen op mijn stukje. Het is duidelijk een gevoelig onderwerp. Ik wou alleen iets beschrijven van de twijfels en verwarring die ik ervaar door het niet hebben van kinderen. Het is natuurlijk enkel mijn verhaal. Ik had graag kinderen gehad, maar ze zullen er wel niet meer komen. Het is soms raar hoe mensen daarop reageren. Wel, of geen kinderen, het is voor mij allebei 'gewoon'. In beide gevallen zijn er dingen die je gelukkig zullen maken en zijn er twijfels. Als we daar allemaal ook 'gewoon' mee kunnen omgaan, dan zal het voor iedereen wat beter worden, zonder dat mensen zich moeten verantwoorden of schuldig voelen.