In tijden
van afnemend licht. Alleen al voor zo’n mooie titel zou je even gaan zitten. En
voor het boek met die naam moet je dat zeker doen, want het is een geweldig
boek. Een familie-epos, dat tegelijk ook het verhaal van de voormalige DDR is. Een
staat die een groot en leidend licht moest zijn voor anderen, maar die een plek
werd waar langzaam het licht uitging. Een ‘experiment’ dat mislukte, maar ook
een plek waar gewone mensen leefden en er het beste van probeerden te maken. De
Duitse auteur Eugen Ruge brengt al die verhalen samen in een indringend, maar
tegelijk ook licht en tragikomisch boek, in een schitterende stijl en een
ingenieuze compositie.
Het boek
steunt mee op het leven van de auteur en vertelt over verschillende generaties
heen het verhaal van de 20ste eeuw. De rode draad in het boek is het
feest voor de negentigste verjaardag van Wilhelm Powileit. Wilhelm is heel zijn
leven een trouwe aanhanger geweest van de Duitse communistische partij. Hij is
een stalinist. Samen met Charlotte komt hij na de Tweede Wereldoorlog terug uit
Mexico, waar zij in ballingschap verbleven. Zij komen in wat dan de DDR is
geworden, nog voor de bouw van de Muur. De twee kinderen van Charlotte, Werner
en Kurt zijn in de oorlog naar de Sovjet-Unie gevlucht. Werner verdwijnt, en
Kurt komt daar in een strafkamp terecht. Na jaren kan hij terugkeren naar de
DDR, samen met Irina, zijn Russische vrouw. Kurt gaat als historicus aan het
werk, en zal zijn hele leven aan ‘officiële’ geschiedschrijving doen. De
twijfel over de zin van dat alles groeit gestaag. Alexander is de zoon van Kurt
en Irina, en hij heeft ook een zoon, Markus. Wilhelm, Kurt, Alexander en Markus
staan voor verschillende momenten in die eeuw, en voor verschillende keuzes of
richtingen die een leven uit kan gaan.
Het boek
cirkelt dus rond het verjaardagsfeest van Wilhelm, op 1 oktober 1989, kort voor
de val van de Muur. Op dat feest, van de stilaan dementerende Wilhelm, komt
alles samen. De bestofte functionarissen van de partij komen hun grote kameraad
eren, praten over wat er beweegt in Hongarije en de Sovjet-Unie. Alexander, die
al jaren als vaste taak op het feest heeft om de tafel uit te trekken, is net
gevlucht naar het Westen. Kurt kijkt toe, zal een voor hem belangrijke beslissing
nemen. Wilhelm zingt het oude lied van de partij “die altijd gelijk heeft”.
Charlotte ziet hoe haar wereld verkruimelt. En op het einde van het feest zakt
de grote tafel met alle hapjes in elkaar, een voorafschaduwing van de
onafwendbare val van de Muur enkele weken later.
Het boek
heeft een erg knappe constructie. Elk hoofdstuk speelt zich af op een bepaald
moment in de tijd. Tussen 1952, wanneer Wilhelm en Charlotte nog in Mexico
zijn, en 2001, wanneer Alexander op zoek gaat naar de sporen van zijn grootmoeder
in Mexico. Vijf hoofdstukken spelen zich af in 2001, zes op die bewuste dag in
1989. En in zowat elk hoofdstuk dat zich situeert voor 2001 krijg je als lezer
telkens een ander perspectief. Via een van de personages, en ook telkens in een
subtiel andere stijl, kijk je mee naar de gebeurtenissen. In het begin van het
boek moet je heel even wennen aan die structuur, maar naarmate je verder leest
merk je bladzijde na bladzijde hoe slim het geheel is opgebouwd. Je maakt niet
alleen kennis met zoveel levens, je kunt ook vanuit verschillende hoeken naar
het grote feest en zo naar de familie kijken.
Het is
ongelooflijk knap hoe de auteur de levens en de context van de geschiedenis met
elkaar verweeft. Als je bij wijze van spreken niets zou weten over de
geschiedenis van Duitsland dan kun je een heerlijke familiesaga lezen met
personages die vaak wel vreselijke dingen hebben meegemaakt, maar die op een
aandoenlijke wijze door het leven strompelen. De stijl waarin die levens worden
beschreven, straalt een milde afstandelijkheid uit die op een wat onderkoelde
wijze de vaak hilarische situaties voor zich laat spreken. En wie voorbij de
familieverhalen wil lezen, krijgt op een erg ingenieuze wijze allerlei details
over het leven in de DDR. Verspreid over de verschillende hoofdstukken worden
lege plekken in de verhalen van de personages ingevuld, en zo krijg je ook
elementen over de geschiedenis van de DDR en over de illusies en verzwegen
werkelijkheden van de communistische heilstaat. In de conflicten tussen de
verschillende generaties kun je ook telkens de kritiek lezen van de ene op de
zelfbegoocheling van de andere. Maar de auteur doet dat allemaal op een heel
subtiele wijze. Je leest het verhaal van een familie. Je krijgt geen verhaal
over de val van de Muur. Maar je krijgt onder meer wel het verhaal te horen
over het merkwaardige verbond tussen communisten en nazi’s (tegen de
sociaaldemocraten) in het vooroorlogse Duitsland. Die dingen worden altijd in
kleine porties geserveerd, soms nauwelijks merkbaar, soms op een onverwacht
moment. Naarmate je verder doordringt in het boek, merk je hoe subliem het
allemaal in elkaar zit.
Het is
moeilijk om niet te gaan houden van de verschillende hoofdpersonages. Je ziet
ze de hele tijd als in een film voor je. In de ‘officiële’ loop der dingen, zoals
de partij die wil zien, draait veel om de mannen. In het werkelijke leven zijn
het de vrouwen die soms meer bepalen wat er echt gebeurt. De vrouwen in dit
boek zijn schitterende wezens, die met al hun beperkingen en niet vervulde
dromen de boel bij elkaar houden.
In tijden
van afnemend licht is een boek dat je niet weg kunt leggen. Regelmatig zit je
hardop te lachen. Tegelijk heb je het gevoel dat je echt iets hebt geleerd over
hoe het was. Je begrijpt meer over de zwarte bladzijden en de hypocrisie van
een experiment dat gedoemd was om te mislukken. Maar tegelijk begrijp je ook
meer over het gewone leven van gewone mensen in dat land dat de DDR was. Je
ziet de pervertering van idealen, maar voelt ook hoe mensen oprecht door die
idealen konden gedreven zijn. Je ziet wat onhoudbaar was geworden, maar ook
welke waarden verloren zijn gegaan na de Wende. Het ongelooflijk knappe is dat
het boek nergens uitleggerig is. Het gaat in de eerste plaats over die familie,
gekwetst en getekend door de tijd. Die familie, die ook gewoon een familie is.
Het gaat ook over het afnemend licht in de hoofden van Wilhelm en Kurt en hoe
zonen daarmee omgaan. Het gaat over liefde en dromen die niet uitkomen. Het
gaat over Alexander die vrede lijkt te vinden in Mexico ver van en tegelijk
dichtbij zijn familie.
Eindeloos
veel verhalen zijn met elkaar verweven in een boek dat veel dunner lijkt dan
het werkelijk is. Met In tijden van afnemend licht heeft Eugen Ruge een
krachttoer uitgehaald. Zonder meer een schitterend boek.
2 opmerkingen:
Ik ben er in beginnen lezen en ben alvast fan! :-)
Geweldig!
Een reactie posten